Blogi | 4.11.2016

Brändi on asiakkaan palvelemista

Yritysten nimet ja brändit ovat saaneet huomiota Timo Leppäsen kirjassa Merkilliset nimet – tarinoita yritysten ja tuotteiden nimistä (Suomalaisen kirjallisuuden seura). Kirjaa siteerasi myös journalisti Ville Eloranta kolumnissa (HS 3.10.). Erityisesti epäonnistuneista brändinimistä ja -ilmeistä riittää julkisuudessa keskusteltavaa mutta onnistuneen brändityön merkityksestä puhutaan harvemmin.

Tuotteen tai yrityksen brändi ja sen osana nimi ovat aivan keskeinen pala siinä palapelissä, jonka avulla asiakas onnistutaan kohtaamaan ja palvelemaan asianmukaisesti. Elorannan kirjoituksen lopussa siteerattiin erästä toimitusjohtajaa, jonka mielestä brändejä ei yritysten välisessä kaupassa tarvita.

Mielestäni tämä on väärä luulo. Myös yritysten välisessä kaupassa ostopäätöksiä tekevät ihmiset. Mitä monimutkaisempi ja investointina suurempi tuote tai palvelu, sitä enemmän ostaja tarvitsee päätöksentekoonsa helpotusta. Ostajan täytyy pystyä melko nopeasti muodostamaan käsitys siitä, mitä hänelle on tarjolla ja mitkä ovat tarjoajan uniikit piirteet ja vahvuudet verrattuna muihin vaihtoehtoihin – miten mikäkin yritys ja tuote ratkaisevat hänen ongelmansa.

Heikosti brändätyt yritykset törmäävät vaikeuksiin erityisesti silloin, kun ne yrittävät kasvaa ja valloittaa uusia markkinoita – kotimaassa ja kansainvälisesti. Epäselvä tai yhdentekevä visuaalinen ulkoasu ja viestintä johtavat harvoin menestykseen uusien asiakkaiden kanssa, vaikka tuote olisikin kunnossa. Tai ainakin myyntityöhön täytyy käyttää moninkertaisesti aikaa ja rahaa.

Huolellisesti rakennettu yritysbrändi on myös henkilöstön johtamisen tärkeimpiä työkaluja. Jos ei yrityksen johto halua korostaa ja näyttää yhteistä osaamista ja asennetta ulospäin, miten työntekijät muka voisivat ylpeydellä sitoutua heille asetettuihin tavoitteisiin? Miten paljon helpompaa on houkutella parhaat osaajat taloon ja pitää intoa yllä, kun profiloituu kiinnostavana toimialansa edelläkävijänä?

Brändin määrittely ja uudistaminen on laaja-alainen työ, jonka aikana tunnistetaan omat vahvuudet ja analysoidaan kattavasti asiakkaan tarpeet asioinnin eri vaiheissa. On vaikea uskoa, että tästä maasta löytyisi yritysjohtajia, joiden mielestä moisten asioiden pohtiminen on menestymisen kannalta epäoleellista.

Aino Laakso