Uutinen | 10.8.2018

Mikä ihmeen radioviestintä?

Radio kuolee, sanottiin jo 1950-luvulla, kun näköradio – eli tuttavallisemmin telkkari – tuli Suomeen.

Mutta ei se kuollut eikä ole vielä edes henkitoreissaan, vaan tarjoaa yrityksille tärkeän viestintäkanavan, jolla tavoitetaan suuria joukkoja suomalaisia.

Radiomedian mukaan mukaan viime vuonna radiota kuunteli viikoittain 93 prosenttia ja päivittäin 74 prosenttia suomalaisista. Päivittäinen kuunteluaika oli keskimäärin 3 tuntia.

Radio on päällä kotona ja töissä, autossa ja lenkillä. Useimmilla meistä on lempikanava, joka pitää meille seuraa päivän mittaan. Suomessa on myönnetty yli 100 radiotoimilupaa, joten valtakunnallisten, paikallisten ja alueellisten radioiden viidakossa on varaa valita juuri itselle sopiva kanava. Etenkin paikallisten tai alueellisten radioiden määrä on huikea, sillä kaupallisista radioista vain 12 on valtakunnallisia tai osavaltakunnallisia.

Radio onkin erinomainen kanava viestintään! Mediaviestinnän ei aina tarvitse olla tekstiä tai tapaamisia, eikä radio ole pelkästään potentiaalinen väline mainontaan.

Haluatko nostaa jonkin asian puheenaiheeksi? Onko sinulla kerrottavaa suurelle yleisölle? Millaisia aiheita itse haluaisit kuunnella radiosta? Istuuko kohderyhmäsi paljon autossa, jossa yleensä kuunnellaan radiota?

Radion avulla suurelle joukolle voidaan tarjota sekä hyödyllistä että hauskaa informaatiota ja kaikkea siltä väliltä. Tehdäänkö se yhdessä?

Näin viestinnällinen radiojuttu syntyy:

  1. Mietimme yhdessä, mitä haluamme kertoa ja kenet tavoittaa
  2. Suunnittelemme ja nauhoitamme haastattelun, jonka editoimme siistiin pakettiin
  3. Jaamme 3–5 minuutin jutun radiokanavien käyttöön
  4. Myhäilemme tyytyväisinä, kun radiosta kuuluu tärkeää asiaa

 

Ota yhteyttä!

Viestintäkonsultti Riitta Säteri
riitta.sateri@mailand.fi
+358 50 535 9079

Riitta_radiojutut