Blogi | 27.11.2020

Perinpohjainen kirja brändin ilmeen johtamisesta

Designguru Juha Pohjola on rakentanut ajatteluaan brändin ja ilmeen johtamisesta jo neljännesvuosisadan ajan. Aikaisempien teosten perään ilmestyi vuonna 2019 Alma Talentin kustantamana jykevä teos Brändin ilmeen johtaminen. Siihen on koottu kaikki.

Kerron heti alkuun, että tunnen Juhan työkaverina ja kollegana monien vuosien ajalta 2000-luvun alusta. Luotan hänen lahjomattomuuteensa, joten puhuttelen häntä jatkossa etunimellä.

Moni ammattilainenkin epäilee, että voiko niin levottoman sielun kuin brändin ilmeen kahlita kirjan kansien väliin. Ei voi, mutta Juha tarjoilee kaikille asian harrastajille ajatusmallin tai kehikon, jolla brändin ilmettä voi hallita. Ehkä jopa johtaakin.

Aina on myös niitä, jotka sanovat, että väärin analysoitu. Mutta ne kaverit harvoin saavat omaa malliaan paperille, saati sitten läpi kustantajan armottoman prosessin. Ja vielä painokoneenkin läpi.

Sen tasoinen ajattelu, josta voi kirjoittaa useita kirjoja, ei tule tyhjästä. Se vaatii jonkun inspiraation, periksi antamatonta tutkimista ja kirkastumisen, valaistumisen. Jossakin vaiheessa Juha opiskeli Saksassa ja se näkyy. Jos tekstin kääntäisi saksaksi, taittoa ei tarvitsisi muuttaa. Asia on eritelty ja perusteltu huolellisesti, suorastaan uuvuttavan kattavasti. Ja tätä ei ole keksitty yhden kesäloman aikana. Kaikesta näkee, että kestovalaistuminen on tapahtunut vuosien mittaan Suomen johtavien btob-brändien kehittämisessä.

Pikalukijat älkööt vaivautuko. Tämä on no funny business -kirja. Ei yhtään valokuvaa onnistuneista tai tyrineistä brändeistä, mutta sen sijaan viisikymmentä graafia ja kaaviota siitä, miten brändin ilmettä johdetaan. Sen ote ulottuu brändistä havaintopsykologiaan tai visuaalisen ilmeen mittaamiseen. Jos jaksat sisäistää, hukka ei peri sinua.

Juha on lukenut Aakerinsa, Lotmaninsa, Olinsinsa ja kaikki muutkin olennaiset. Hän suhteuttaa ajattelunsa maailman huippunimien teeseihin. Juuri siksi tämä kirja kannattaa lukea. Se on paras suomalainen kirja brändin ilmeen johtamisesta, koska kirjoittaja tietää mistä puhuu ja mistä maailmalla puhutaan.

Alpo Räinä