Blogi | 6.8.2018

Viestintätoimiala korruptoituu Unkarissa

Tapio Nurmisen artikkeli (Kauppalehti 8.6.2018) kuvasi Unkarin nykyhallinnon mahdollistamaa syvää korruptiota rakennusalalla. Otsikon mukaan Orbanin oligarkit haalivat julkiset urakat itselleen.

Sama kehitys on menossa viestintätoimialalla. Budapestissa kansainvälisen viestintätoimistojärjestö ICCO:n jäsenyhdistykset 20 maasta kuuntelivat Edelman-ketjun Unkarin edustajaa, Flow PR -toimiston johtajaa Krisztian Szabadosta. Hän kertoi, miten mediat on alistettu hallituksen propagandan välittäjiksi ja riippumaton viestintä on suurissa vaikeuksissa.

2010 valtaan noussut Orbanin Fidesz-puolue kansallisti ensi töikseen Unkarin uutistoimiston. Sen jälkeen oligarkit ovat kahmineet itselleen maan toiseksi suurimman tv-kanavan, kaikki 18 alueellista sanomalehteä, suurimman nettiuutisportaalin ja lähes kaikki radioasemat. Kaksi valtakunnallista sanomalehteä on ostettu pois ja kokonaan lopetettu. Yritysostot tehdään valtion myöntämillä lainoilla eikä ostajilla välttämättä ole mitään kokemusta toimialasta.

Szabadosin mukaan jäljellä on enää yksi riippumaton tv-kanava ja sitä painostetaan muun muassa uusilla veroilla, ja sitä vastaan mainostuloista kilpailemaan on perustettu tabloid-lehtiä ja viihdelehtiä. Valtio on suurin mainostaja Unkarissa, Szabadosin arvion mukaan 15–20 prosentin osuudella, ja sen mainosraha menee hallituksen viestiä levittäville medioille.

Hallituksen vaikutuspiirissä olevat mediat levittävät väitettä, että ulkopuoliset tahot, kuten unkarilaislähtöinen sijoittaja George Soros, uhkaavat maan itsenäisyyttä. Soroksen väitetään aikovan tuoda maahan miljoonia pakolaisia muslimimaista. Tv-kuvissa Soroksesta kerrottaessa näytetään kuvia pakolaisavun jonoista.

Konsulttipuolella tapahtuu yhtä outoja. Orbanin ystävät ovat perustaneet viestintätoimistoja, jotka voittavat kaikki valtion tarjouskilpailut, vaikka ne veloittavat palveluistaan huomattavaa ylihintaa. Szabados kuvasi näitä suosikkitoimistoja (”darling agencies”) hallituksen virallisiksi PR-toimistoiksi, jotka ovat mukana vääristämässä ja yksipuolistamassa viestintää sekä osallistuvat virkamiesten lahjontaan. Ylihinnoittelu mahdollistaa korkeiden palkkojen maksamisen ja henkilökunnan houkuttelun pois riippumattomista toimistoista.

Korruption vaikutukset ulottuvat jo viestintätoimistojen työhön. Mediat eivät halua julkaista kampanjoita, joihin liittyy epämiellyttäviä totuuksia Unkarista. Flow PR oli suunnitellut suurelle vakuutusyhtiölle liikenneturvallisuuskampanjan, jossa autoilijoita olisi palkittu ilmoituksista rei’istä katujen asfaltissa. Lähtövalmiina ollut valtakunnallinen kampanja piti peruuttaa, kun päämediana ollut radioasema vetäytyi viime hetkellä. Heille oli ilmoitettu valtionhallinnosta, että ”Unkarissa ei ole reikiä asfaltissa”. No, viime viikolla niitä kyllä näkyi Budapestissa.

Krisztian Szabadosin kertoman viestintäalasta vahvistivat paikalla olleet Unkarin viestintätoimistojen liiton HUPRA:n puheenjohtajat Zsofia Lakatos ja Andras Sztaniszlav.

Suomalaisia yrityksiä, jotka toimivat Unkarissa, voi vain neuvoa välttämään näitä hallituksen suosikkiviestintätoimistoja ja sijoittamaan mainontansa muihin kuin hallituksen ohjauksessa oleviin kanaviin. Tietoa riippumattomista viestintätoimistoista ja medioista saa HUPRA:sta (Magyar Public Relations Szövetség).

Alpo Räinä

Kirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 16.7.2018.